To, że pszczoły produkują miód, wie chyba każdy. Jednak czy potrafimy wymienić choćby trzy inne produkty z ula? Propolis, mleczko pszczele, wosk czy pierzga, choć nie tak słodkie, wykorzystywane były od wieków jako składnik kosmetyków i preparatów odżywczych. Obecnie dodawane są zarówno do kremów, maści jak i maseczek. Są one bogate w witaminy i minerały, a powstające z nich produkty mają wielorakie zastosowanie.
Propolis wytwarzany jest przez pszczoły z żywicy pąków drzew. Polecany do pielęgnacji skóry zanieczyszczonej, problematycznej, i tłustej. Działa on antybakteryjne oraz regeneruje uszkodzony naskórek. Zawiera witaminy A, E i F, które są niezbędne aby utrzymać naturalną kondycję skóry. Ponadto propolis regeneruje skórę głowy i nawilża włosy, dlatego dodawany jest także do szamponów.
Mleczko pszczele to jeden z produktów pasiecznych, który wykazuje wysokie właściwości odżywcze. Stosowany był już w kosmetyce ludowej. Koi podrażnioną skórę i odbudowuje naskórek. Ponadto mleczko zawiera dużo makro i mikro elementów m.in. miedź, magnez, potas, fosfor, żelazo, siarkę, mangan, nikiel, kobalt, krzem, chlor, bizmut, arsen. Bogate jest także w witaminy i aminokwasy. Mleczko pszczele często nazywane jest eliksirem młodości.
Wosk pszczeli dodawany jest często do emulsji spełniając w ten sposób funkcję stabilizatora. Stosowany także jako składnik kremów i mydeł. Dzięki zawartości karotenoidów i nienasyconych kwasów tłuszczowych działa natłuszczająco, nawilżająco i ochronnie.
Pierzga to utrwalony pyłek kwiatowy. Jest on bogaty w witaminy A , B1, B2, B3, E, C, B6, PP, P, D, H, B12, biotynę, kwas foliowy i kwas pantotenowy. Ponadto zawiera także potas, fosfor, wapń i magnez. Pierzga ma właściwości odżywcze i odmładza skórę.
O kampanii „Życie miodem słodzone”
Projekt „Życie miodem słodzone” jest ogólnopolską kampanią edukacyjną na rzecz promocji naturalnego miodu i produktów pszczelich. Kampania, która rozpoczęła się w lutym 2008 roku, jest realizowana w ramach mechanizmu„Wsparcia działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych Unii Europejskiej”. Głównym celem działań jest upowszechnienie spożycia miodu w Polsce, przełamanie sezonowości konsumpcji oraz budowanie świadomości konsumentów na temat różnorodności odmian i zastosowań miodu.
Organizatorem kampanii „Życie miodem słodzone” jest Stowarzyszenie Pszczelarzy Zawodowych – ogólnopolska organizacja branżowa, której celem jest integracja środowiska pszczelarskiego oraz praca na rzecz rozwoju i ochrony pszczelarstwa (www.pszczelarze.zawodowi.pl). Projekt kampanii finansowany jest ze środków Unii Europejskiej (50%), Rzeczpospolitej Polskiej (30%) oraz Stowarzyszenia Pszczelarzy Zawodowych (20%).