Imperium Gianni Versace podczas ostatnich dwudziestu lat rozwinęło się z wprost nieprawdopodobnym rozmachem, ponad 300 ekskluzywnych butików na całym świecie, prawie 5000 punktów sprzedaży. Gianni Versace wraz z Giorgio Armanim i Gianfranco Ferre uczynił z Mediolanu centrum mody światowej i przyczynił się do drugiego po wojnie gospodarczego cudu włoskiego.
Sukces ten osiągnięto nie tylko dzięki geniuszowi projektanta, ale również doskonałemu zarządzaniu, jego autorami są Santo i Donnatella Versace, rodzeństwo Gianniego , którzy zarządzają całym holdingiem Gianni Versace S.p.A. Klienci Versace to miedzy innymi Jennifer Lopez, Madonna, księżna Diana, Liz Hurley, Vanessa-Mae, Martina Hingis, Elton John, Phil Collins, Bruce Springsteen, George Michael, Eric Clapton, Michael Jackson, Jerzy Zelnik, Katarzyna Figura, Tomasz Tomaszewski.
Gianni Versace urodził się 2 grudnia 1946 roku w Reggio Calabria, jako syn krawcowej. Od dzieciństwa marzył o projektowaniu. Uczył się fachu, pomagając matce Francesce Versace w prowadzeniu pracowni krawieckiej i sklepu z konfekcją. Szycia nauczył się robiąc szmaciane lalki ze skrawków materiału znalezionych na podłodze pracowni. W wieku 9 lat zaprojektował pierwszą sukienkę. Konfekcja sprzedawana w sklepie była po części projektowana przez Gianniego i produkowana w pobliskiej prowincji La Puglia. Pierwszy model sprzedał, mając 17 lat, w pięć lat potem wylansował kolekcję letniej odzieży pod własnym nazwiskiem, która bardzo szybko odniosła sukces i przyniosła wielkie dochody. Często wyjeżdżał do Londynu i Paryża aby kupować nowe wzory, podpatrywał tam projektantów, ucząc się jednocześnie tajników sztuki.
Historia firmy sięga roku 1972, kiedy to Gianni Versace przyleciał z Reggio Calabria do Mediolanu. Jego zadaniem było stworzenie kolekcji dla Ezio Nicosia, właściciela firmy włókienniczej Florentine Flowers. W tym okresie produkty „made in Italy” zaczynały podbijać rynki światowe, więc dla młodego projektanta wizja wyjazdu do Mediolanu, stolicy mody, oraz pracy dla sławnego przedsiębiorcy, była bardzo atrakcyjna. W praktyce był to punkt zwrotny w karierze Gianniego Versace – klienci potrzebowali nowego typu konfekcji, ubrań mniej anonimowych, bardziej wyrażających styl osoby, która je nosi.
Po współpracy z Florentine Flowers Gianni zaczął pracować jako free-lancer dla m.in. De Parisini oraz kilku innych sławnych w północnych Włoszech firm. W roku 1973 współpracował z firmą Callaghan (Novara) i Genny (Ancona). W 1974 zaprojektował kolekcję dla Alma (firma z siedzibą blisko Mediolanu). Rok 1974 był bardzo ważny w karierze projektanta – w tym właśnie roku pojawia się pierwsza całkowicie samodzielna linia Complice. Dwa lata później, w raku 1976, również Santo Versace przyjechał do Mediolanu, aby razem z bratem stworzyć całkowicie niezależną firmę i własną markę. Pierwsza kolekcja firmowana Gianni Versace została zaprezentowana w marcu 1978 roku, w mediolańskiej Galerii Sztuki. Była to damska kolekcja jesień/zima. Kolekcja męska została zaprezentowana we wrześniu, w showroomie przy Via Spiga. Po pełnym sukcesie tych pierwszych kolekcji, marka Versace stała się jedną z najważniejszych i najsłynniejszych marek w świecie mody. Kolekcje Versace prezentowały miedzy innymi Stephanie Seymour, Linda Eavngelista, Kate Moss, Naomi Campbell, Lisa Marie Presley.
Oprócz regularnych kolekcji haute couture, marka Versace patronuje również liniom bardziej nastawionym na masowego odbiorcę, tj. Istante, Versus, Versace Jeans Couture. Ponadto, pojawiają się również artykuły nie związane z modą, na przykład perfumy, akcesoria skórzane, bielizna, tkaniny , itp. W 1993 roku Gianni Versace stworzył zupełnie unikatową linię wyposażenia domu „Home Signature”.
Obecnie marka posiada nie tylko swoje własne firmy, takie jak Immagine, Diver, Giver i Bavers, ale również współpracuje z najlepszymi partnerami na rynku – Zegna, itierre, Les Copains, Ruffo, Allegri, Sergio Rossi, Cesare Paciotti, Rosenthal, Italocremona, itp. Rozbudowano także następne linie odzieży oprócz couture, pret-a-porter i atelier – Istante, Versace Sport, Versatile, Versace Classic V2 (tylko dla mężczyzn) oraz dla młodszego odbiorcy Versus i Versace Jeans Couture. Gianni Versace zginął zastrzelony na progu swego domu w Miami Beach. Miał 50 lat.
Najważniejszą częścią firmy jest tzw. Design Center, którym zarządza Donatella Versace, obecnie dyrektor artystyczny i główny projektant firmy, od 1993 roku wyłączna projektantka linii Versus. Pomaga jej mąż Paul Beck, projektant wielu kolekcji dla mężczyzn. Struktura administracyjna jest w rękach Santo Versace, prezesa firmy. Obecnie biura firmy mieszczą się przy Via Manzoni 38, w samym środku mediolańskiego centrum mody, co pozwala na utrzymywanie kontaktów ze wszystkimi firmami w obrębie marki.
Pierwszy zapach, szyprowe, zmysłowe perfumy nazwał swoim imieniem – „Gianni Versace” i wprowadził na rynek w 1981 roku. W 1984 roku pojawia się bliźniaczy, męski zapach „Versace l’Homme”.
W 1988 roku powstaje Gianni Versace Profumi – GIVER PROFUMI S.p.A, dystrybutor zapachów marki Versace na rynki światowe. W tym właśnie roku Gianni Versace wykupił prawa produkcji i sprzedaży swoich zapachów od marki Yves Saint Laurent, kładąc jednocześnie nacisk na jakość swoich wyrobów i ich spójność z wizerunkiem marki.
Wyzwaniem dla firmy było stworzenie własnej gamy makijażu, powiązanej ściśle z trendami mody obowiązującymi w danym sezonie, w charakterystycznej pełnej przepychu oprawie, nawiązującej do kultury antycznej Grecji, której symbolem jest twarz Meduzy otoczonej meandrem.
Połączeniem elegancji i stylu VERSACE jest również zapach „Versace Donna” (1992) nawiązujący do Wielkiego Krawiectwa „Haute Couture” – zapach luksusowy, wyrafinowany i uwodzicielski. W latach 1994-1997 pojawiają się, zaprojektowane dla pewnych siebie, młodych osób,kolejno: Red Jeans, Blue Jeans, Baby Rose Jeans, Baby Blue Jeans, Yellow Jeans, Green Jeans, Black Jeans, White Jeans.
Blonde
Bogaty, kwiatowy zapach „Blonde” zadebiutował na rynku w 1995 roku. Został stworzony przez Givaudan-Roure a zaprojektowany był dla siostry Gianniego, Donatelli. Inspiracją były też osobowości takich sławnych klientek Versace jak Madonna, Linda Evangelista czy Bianca Jagger. Jest żywiołowy, seksowny, mocny i dynamiczny. Flakon zaprojektowali Versace i Serge Mansau. Flakon jest zamknięty srebrnym korkiem z ornamentem greckiego meandra a na ściance ma wyryte logo głowy meduzy jakby pokrytej szronem.
Nuty głowy: indyjska tuberoza, liście fiołka, neroli, fiołek.
Nuty serca: egipski jaśmin, narcyz, kwiat pomarańczy, geranium, róża, ylang-ylang.
Nuty bazy: irys, janowiec, heliotrop.
Wykorzystano materiały udostępnione przez Optimum Distribution.